Sunday, December 26, 2010

LANGKAH MEMUPUK BUDAYA CEMERLANG



  1. didikan ibu bapa
    • ibu bapa ialah orang yang paling rapat dengan anak-anak. Ibu bapa sememangnya bertanggungjawab memberikan didikan yang sempurna kepada anak-anak bagi membentuk peribadi dan akhlak mereka. Bagi memupuk budaya yang cemerlang dalam diri anak-anak, ibu bapa juga harus memainkan peranan sejak mereka kecil lagi.

  1. didikan guru
·         Di sekolah, guru merupakan golongan pendidik yang sememangnya bertanggungjawab mendidik para pelajar. Dalam memupuk budaya hidup yang cemerlang ini juga, golongan guru terutamanya guru kaunseling harus memainkan peranan dengan memberikan nasihat.

  1. program motivasi (sekolah)
·         Pihak sekolah seharusnya bukan sahaja mengadakan motivasi bagi pelajar yang akan menduduki peperiksaan besar, tetapi juga haruslah diadakan lebih awal bagi memastikan para pelajar dapat mengamalkan budaya yang cemerlang. Dengan mengamalkan budaya cemerlang ini, para pelajar akan dapat mencapai kejayaan dengan lebih mudah.

  1. kempen kesedaran (kerajaan)
·         Pihak kerajaan boleh mengambil langkah dengan mengadakan kempen agar dapat memberikan kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan mengamalkan budaya yang cemerlang dalam kehidupan seharian.
Contoh:Kempen Budi Bahasa dan Nilai-Nilai Murni yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Malaysia kelima, Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi bertempat di Istana Budaya bertarikh 11 Januari 2005 merupakan satu kempen yang dirasakan sesuai dengan persekitaran hari ini demi kesejahteraan masa depan. Malahan, ini merupakan susulan kepada usaha Institut Sosial Malaysia (ISM), Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di bawah kepimpinan Datin Profesor Roziah Omar yang telah menganjurkan satu Seminar Nilai dan Pembangunan Sosial ke arah pemantapan Dasar Sosial Negara (DSN) dan masyarakat cemerlang pada 16 September 2004.


  1. media massa
·         selain mengiklankan kempen kesedaran yang dianjurkan oleh kerajaan, media massa juga boleh memainkan peranan dengan menyiarkan iklan-iklan dan lagu-lagu yang menekankan kepentingan amalan budaya cemerlang dalam hidup.
Contoh:  Iklan agar menghormati dan saling membantu antara jiran tetangga.
-          Lagu Budi Bahasa Budaya Kita
Nyanyian Datuk Siti Nurhaliza

No comments:

Post a Comment